W Senacie RP o kanalizacji sanitarnej

W środę 21 stycznia 2025 r., w sali obrad plenarnych Senatu odbyło się posiedzenie Komisja Klimatu i Środowiska. Podczas niej przedstawione zostały „Wyzwania dla sektora gospodarki wodno-ściekowej na lata 2025-2035”.

Posiedzenie Komisji poświęcone zostało problemom gospodarki wodno-ściekowej.

W trakcie obrad przedstawiciele wielu instytucji zaprezentowowali informacje dotyczące:

  • polityki wodnej Unii Europejskiej w latach 2025-2035 – przedstawiła dr Klara Ramm,
    EurEua, Europejska Unia Stowarzyszeń Dostawców Wody, Izba Gospodarcza
    Wodociągi Polskie,
  • wdrożenia dyrektywy UE 2020/2184 w sprawie jakości wody przeznaczonej
    do spożycia przez ludzi – przedstawiło Ministerstwo Infrastruktury,
  • przygotowania organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej do pełnienia roli nadzoru
    w systemie bezpieczeństwa zaopatrzenia w wodę – omówił Główny Inspektor
    Sanitarny,
  • bieżących problemów branży wodno-kanalizacyjnej – Paweł Sikorski,
    prezes Izby Gospodarczej Wodociągi Polskie,
  • pojawiania się w wodach mikrozanieczyszczeń, hormonów i antybiotyków –
    na podstawie przeprowadzonych badań dr hab. inż. Izabela Kruszelnicka
    i dr hab. inż. Dobrochna Ginter-Kramarczyk, Politechnika Poznańska,
  • polityki ściekowej Unii Europejskiej – w stronę kolejnych zmian – wystąpił
    Bartosz Łuszczek, EurEua, Izba Gospodarcza Wodociągi Polskie, Wodociągi Miasta
    Krakowa,
  • aktualnego stanu gospodarki nieczystościami z obszarów nieskanalizowanych –
    przygotowane przez Romualda Lenkajtisa i Pawła Koprowskiego, Agencja Wspierania Ochrony
    Środowiska
  • wykonywania przez gminy obowiązków kontrolnych wynikających ze zmiany
    przepisów ustawy z dnia 7.07.2022r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach –
    przedstawił Główny Inspektorat Ochrony Środowiska na podstawie informacji
    z wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska,
  • wykonywania przez gminy obowiązków sprawozdawczych wynikających ze zmiany
    przepisów ustawy z dnia 7.07.2022r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach –
    przedstawiło Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.
  • Przedstawienie stanu przygotowania samorządów wobec wyzwań gospodarki wodno-ściekowej
    w gminach – to było zadanie, które wykonał Grzegorz Cichy, burmistrz Proszowic, prezes Unii Miasteczek Polskich.

 retransmisja posiedzenia komisji do obejrzenia pod linkiem: https://av8.senat.pl/11KKS231

Moje wystapienie:

Jaki jest stan przygotowania samorządów wobec wyzwań gospodarki wodno-ściekowej w gminach.

Jaka jest sytuacja mniejszych samorządów w 2025 roku?

Jest zła. Jest bez widoków na szybką poprawę.

  1. Nowe wymogi przepisów prawa.
  2. Brak wystarczających środków na ich realizację.
  3. Infrastruktura, której utrzymanie modernizowanie wymaga ogromnych nakładów, które często są poza możliwościami JST/ zakładów wod kan.
  4. Niestabilna sytuacja przedsiębiorstw wod kan. Strata z działalności.
  5. Niekorzystny, długotrwały, nieefektywny proces zatwierdzania taryf.
  6. Obowiązki kontroli gospodarki nieczystościami angażujące SM, pracowników Wydziałów Ochrony Środowiska.
  7. Pomimo sporego wykazu rozmaitych źródeł pozyskiwania finansowanie to realnie brak dostępnych programów finansowych.
  8. Ograniczenia w dostępie do projektantów czy wykonawców.
  9. Trudno pozyskać fundusze na wod kan z PROW czy KPO. Samorządy nie są chętne do brania instrumentów zwrotnych, wójtowie/burmistrzowie i skarbnicy nie chcą a czasem nie mogą korzystać z pożyczek.

Nasze oczekiwania:

Powrót do zasady, że to samorządy zatwierdzają taryfy. Centralny, czy regionalny regulator powinien sprawować nadzór poprzez weryfikowanie i opiniowanie a nie zatwierdzanie taryf. Przedsiębiorstwo „Wody Polskie” w roli organu kontroli i nadzoru, ale bez konieczności uzgodnienia.

W projekcie czytamy: „wprowadzenie odpowiednich instrumentów prawnych, które zapewnią ochronę społeczności lokalnych przed nieuzasadnioną zmianą cen i ograniczą problem potencjalnego konfliktu interesów w zakresie zatwierdzania taryf.”

Jest to niepotrzebne założenie, że chcemy robić krzywdę swoim mieszkańcom.

Funkcjonujący poprzednio model zatwierdzania taryfy zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków oderwany był od administracyjno-procesowych podstaw w tym znaczeniu, że nie toczyło się w przedmiocie zatwierdzenia taryfy jakieś postępowanie administracyjne, które kończyło się wydaniem decyzji administracyjnej. Toczyło się postępowanie, w którym rada gminy podejmowała lub też nie stosowną uchwałę.

Postulujemy odejście od obecnych zasad.

Z częściowym zadowoleniem przyjmujemy nowy projekt który przywraca radzie gminy kompetencji w zakresie zatwierdzania taryf za wodę i ścieki,

Słuszne jest, że zatwierdzanie taryfy nastąpi w drodze uchwały rady gminy, a nie w drodze decyzji administracyjnej, co skróci czas podejmowania decyzji, wykluczy tryb odwoławczy itp.

Oczekujemy dotacji na inwestycje w kanalizację terenach wiejskich.

Udział ludności Polski korzystającej z oczyszczalni ścieków wzrósł z 53% w 2000 r. do 76% w 2024 r., w miastach wzrósł odpowiednio z 79% do ok. 95%, zaś na wsiach z 11% do 47%.

Wzrosty są imponujące ale pokazują dobitnie, że ponad połowa ludności mieszkającej na wsi nadal nie ma dostępu do kanalizacji sanitarnej!

Oczekujemy systematycznego wsparcia z budżetu państwa.

Dodatkowo, ponieważ ścieki w gminach wiejskich, gminach miejsko wiejskich  są zagospodarowywane w prawidłowy sposób tylko w ok. 37%, postulujemy o uruchomienie Funduszu Rządowego na Inwestycje Kanalizacyjne, na budowę lub modernizację infrastruktury kanalizacyjnej, w tym oczyszczalni ścieków dla tych najmniejszych samorządów. Wsparcie konieczne jest dla gmin wiejskich i gmin miejsko wiejskich.

Potrzebne są fundusze na: Automatyczne stacje zlewne, nowe wozy asenizacyjne, przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Przypomnę, że w 2021 r. jednostki samorządu terytorialnego otrzymały dodatkowo 4 mld zł na wsparcie inwestycji wodno-kanalizacyjnych i te pieniądze zostały dobrze wykorzystane.

Konieczne jest wypełnienie luki inwestycyjnej i wsparcie samorządów gmin wiejskich lub miejsko-wiejskich w zakresie inwestycji w nowoczesną infrastrukturę związaną ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę oraz odprowadzaniem ścieków na terenach wiejskich poza aglomeracjami.

Trzeba podkreślić, że nadal są gminy, które nie mają własnych oczyszczalni.

Inwestycje w środowisko nie są łatwe do pochwalenia się wizualnie, Mieszkańcy, wyborcy tego nie widzą na co dzień. Przecież pieniądze zakopujemy w ziemi. Rury kanalizacji sanitarnej, przydomowe oczyszczalnie nie cieszą oczu na co dzień bo znajdują się pod brukiem, asfaltem czy warstwą ziemi. Konieczne są zachęty finansowe do inwestowania w ochronę gleby i wody w nasze środowisko naturalne.

Jest poprawa ale nie wszędzie

Analiza z 7 sierpnia 2024

Ważne linki:

https://samorzad.pap.pl/kategoria/srodowisko/jest-projekt-ustawy-przywracajacej-gminom-zatwierdzanie-taryf-za-wode-i-scieki

https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/scieki-gminy-wiejskie-srodki-na-kanalizacje-wod-kan-leszek-swietalski-15830.html

Konferencja w Senacie RP poświęcona wyzwaniom dla sektora gospodarki wodno-ściekowej z 18.03.2022

https://www.senat.gov.pl/diariusz/wydarzenia/art,14615,konferencja-poswiecona-wyzwaniom-dla-sektora-gospodarki-wodno-sciekowej.html

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *